Administratie


Administratie

Een administratie is het hart van het informatieproces in uw bedrijf. Een goed bijgehouden administratie geeft u alle informatie die u, wanneer dan ook, nodig heeft om goede beslissingen te nemen. 

Wij helpen u bij de keuze of u zélf gaat administreren of dat u dit door een expert laat doen.

U kunt zélf administreren als u bekend bent met de administratieve regels, (fiscale) wetgeving en boekhoudregels. U vindt het leuk om te doen en u heeft er voldoende tijd voor. U heeft er ook al ervaring mee. Wij helpen u met uw vragen en we controleren uw werk. 

Als wij uw administratie verzorgen kunt u rekenen op het gebruik van de modernste technieken. Wij werken met Profit van Afas. Wij willen het ú zo makkelijk mogelijk maken. Wilt u precies weten hoe? 

Ik wil alles weten

Uw administratie begint bij úzelf.

U heeft inkoopfacturen, verkoopfacturen, een kas, bonnen, creditcarduitgaven, etc. Meestal zijn dit papieren stukken, maar tegenwoordig ontvangt u deze óók digitaal. Bijvoorbeeld van KPN, T-Mobile, Ziggo, Office Centre, enz. en óók van ons.

Inkoopfacturen, bonnen en dergelijke...

De papieren stukken brengt u bij ons of u stuurt ze per post. De digitale facturen mailt u naar ons. Nu nog boeken we beiden handmatig, maar in de toekomst kan dit waarschijnlijk grotendeels digitaal. 

Wilt u zélf meehelpen, dan kunt u de gegevens van uw inkoopfacturen e.d. verzamelen in een spreadsheet. Deze importeren we dan in uw administratie. Dat werkt sneller bij 10 of meer te verwerken facturen.

Uw verkoopfacturen...

Maakt u zélf uw verkoopfacturen, dan kunnen we deze op dezelfde wijze verwerken als uw inkoopfacturen. Dus handmatig, scannen/automatisch boeken of importeren.Ook kunnen we uw verkoopfacturen, met uw eigen logo, voor ú opstellen en ze dan naar uw klanten mailen of per post sturen. Zodra ze verstuurd zijn, worden ze automatisch geboekt. Op deze manier heeft u óók de mogelijkheid van automatische rekeningoverzichten en aanmaningen.

Bankmutaties...

Uw in- en verkoopfacturen worden betaald. Daardoor heeft u bankafschriften. Als u deze op papier aanlevert, zorgen wij dat ze geboekt worden. Heeft u een zakelijke rekening mét internetbankieren, dan kunt u van de bankmutaties een MT940-bestand laten maken. Profit verwerkt deze digitaal en leert zichzelf dit steeds meer automatisch te doen. Digitaal verwerken gaat daarom sneller en goedkoper dan het verwerken van papieren afschriften.

Na de verwerking...

Dit vinden wij het mooiste moment:  als al uw gegevens in de computer zitten.  Wat kunnen we daar allemaal mee doen? Precies! Waarom administreert u eigenlijk?

In de eerste plaats voor uzélf! Om te weten wat er in uw bedrijf gebeurt. Uw administratie geeft antwoord op vragen als:

  • Hoeveel verdien ik?
  • Wat is mijn winstmarge?
  • Hoe kan ik mijn kosten beheersen?
  • Hoe lang moet ik op mijn centen wachten?
  • Hoeveel belasting moet ik betalen?
  • Hoeveel blijft er voor mijzelf over (besteedbaar inkomen)?
  • Enzovoorts

Het mooie is dat we met Profit al deze vragen snel en simpel kunnen beantwoorden. We kunnen letterlijk op elke letter voor u zoeken. Wilt u weten hoeveel u bij Shell tankt? Binnen 5 seconden geven wij u daarvan een overzicht. Voor dit jaar of andere jaren. Wilt u weten hoeveel u omzet per klant? U heeft dit overzicht binnen enkele minuten. Het loont de moeite om dit live bij ons te komen zien!

Zie ook: Taxonomie 

Ons recept voor actuele cijfers

Na de verwerking van uw administratie ontvangt u uw originele bescheiden terug en een e-mail met:

 

Opmerkingen en/of adviezen

Wij controleren alle gegevens die we in  uw administratie verwerken. Soms hebben we daardoor vragen of willen we u een passend advies geven over wat we hebben gezien. Het is niet handig u telkens te bellen. Daarom verzamelen we onze vragen en adviezen en sturen u die toe per e-mail toe.

Deze e-mail archiveren we in het digitale dossier van Profit. Oók uw e-mail met de antwoorden op onze vragen wordt hierin gearchiveerd.  En uw adviseur houdt bij of u alle vragen heeft beantwoord. 

De adviezen kunt u op uw gemak doorlezen. Als u daarover nog vragen heeft, belt of mailt u ons dan gerust. Ook kunnen wij contact met ú opnemen.

Uw taxonomieoverzicht

Taxonomie is de wetenschap van het rubriceren (indelen) van gegevens om direct inzicht te krijgen.

Dat is precies wat er in uw administratie gebeurt. De in- en verkoopgegevens enz. worden gerubriceerd om ú informatie te geven. Om u daarbij te helpen ontvangt u van ons een overzicht wat wij taxonomieoverzicht noemen. Het bestaat uit uw jaarrekeningrapport met daarin:

  • een periode-resultatenoverzicht
  • een periode-vermogensoverzicht
  • uw winstaangifte-overzicht
  • uw belastingmonitor (inkomstenbelasting)

Door ons taxonomieconcept heeft u élke maand uw jaarrekeningrapport in plaats van één keer per jaar áchteraf. Eén rapport, na afloop van het jaar, vinden wij namelijk te laat.

U hoeft slechts vóór één jaarrekeningrapport te betalen. Dat kan door onze hoge mate van efficiency.

In het rapport vindt u standaard een week-, maand- of 4-weken overzicht van al uw omzet- en kostengegevens. Voor dezelfde perioden ziet u de ontwikkeling van uw vermogen, de privé-uitgaven en de kerncijfers. Kortom u beschikt over alle actuele managementinformatie die u nodig heeft om uw bedrijfsprocessen te sturen. 

Komt u gerust eens bij ons kijken wat deze overzichten voor u kunnen betekenen.

Zowel voor de aangifte inkomstenbelasting als voor de aangifte vennootschapsbelasting is een winstaangifte-overzicht nodig. We hebben dat in onze taxonomie opgenomen. Bijzonder in ons taxonomieconcept is dat u óók zelf een overzicht van uw aangifte inkomstenbelasting voor het huidige jaar ontvangt. We noemen dit uw belastingmonitor. Zo heeft u nóóit een verrassing van de belastingdienst.

Belastingmonitor

Voor velen is de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting het moment van de grote verrassing. Bij ons niet. Bij ons wéét u het héle jaar hoe uw aangifte eruit ziet. 

Dat kan door onze belastingmonitor. Dat is een overzicht op twee bladzijden waarin u alle gegevens van uw aangifte inkomstenbelasting ziet. Daardoor weet u hoeveel belasting er nog is te betalen, of hoeveel u terugkrijgt.

Nog leuker: u weet óók hoeveel u per maand kunt uitgeven aan de leuke dingen in het leven. Dit wordt het besteedbaar inkomen genoemd. 

Met de belastingmonitor kunnen we voor al uw bedrijfs- en persoonlijke beslissingen laten zien wat de gevolgen van die beslissing zijn voor uw besteedbaar inkomen. Zo bent u optimaal bezig! Duidelijkheid vóóraf.  Tegen geringe kosten.

Ook voor BV's is het belangrijk te weten wat vóór belastingaanslagen er te verwachten zijn. Met behulp van het winstaangifte-overzicht kan dit worden berekend. In het periode-vermogensoverzicht vindt u alle aanslaginformatie die u nodig heeft.

Uw debiteuren-/crediteurenoverzicht

Het is belangrijk te weten hoeveel uw klanten nog aan u moeten betalen en hoeveel u zélf nog aan uw leveranciers moet betalen. Daarom ontvangt u een crediteuren- en debiteurenoverzicht. Zo houdt u grip op uw liquiditeitspositie.

Deze overzichten zijn uw vertrekpunt te bespreken hoe een eventuele achterstand zo snel mogelijk kan worden opgelost.